Krisförlorare och krisvinnare vid stora nedgångar

Krisförlorare och krisvinnare vid stora nedgångar

Vi studerar vilka bolag som kursmässigt gick sämst (krisförlorare) och vilka som gick minst dåligt (krisvinnare) i samband med pandemin och när Ryssland anföll Ukraina. I förra krönikan studerade vi vad som hände i samband med Lehmankrisen. Allt detta för att fundera på våra innehav inför en framtida nedgång.

I samband med Lehmankrisen konstaterade vi att sämst gick det för bolag inom råvaror och inom råvarunära verksamhet. Boliden, Lundin Mining och SSAB gick ner med – 78-90 %. Därefter kom de två storbankerna Swedbank och SEB som gick ner – 74 % respektive – 69 %. Dåligt gick det också för de stora exportberoende cykliska verkstadsbolagen. Volvo och Sandvik gick ner – 75 % respektive – 67 %.

Ja, de flesta bolagen var krisförlorare. Inte något bolag på OMX SPI Large Cap gick upp.

Några gick dock inte ner så mycket som de flesta andra. Swedish Match och AstraZeneca minskade med bara – 6 %. Dessa bolag kallar vi krisvinnare, åtminstone relativa sådana.

Vi fortsätter nu vår undersökning. Vi har hjälp av ChatGBT som ibland dock leder in oss på villovägar men eftersom vi har varit med förr så undviker vi att gå vilse. Alla siffror bygger på information från Avanza och DI. Vi reserverar oss dock för att vi medvetet har utelämnat något eller några bolag och några kan vi ha missat beroende på emissioner, förflyttningar mellan noteringslistorna och företagsöverlåtelser.

Nedgången under pandemins början var brutal. OMX SPI sjönk med -33 % under loppet av en månad från mitten av februari till mitten av mars 2020. Många trodde då att detta skulle sluta med en förskräckelse men världens regeringar och centralbanker översvämmade ekonomin med pengar och redan i oktober samma år hade börsen återhämtat sig.

Vi studerar nu hur det gick för de stora bolagen på OMX SPI Large Cap. Återigen var det bolag inom råvaror eller råvarunära verksamhet som sjönk mest. Lundin Petroleum, Boliden och SSAB sjönk – 37-50 %.

Därefter kom de stora exportberoende cykliska bolagen med Alfa Laval i täten följt av ABB, Electrolux, Sandvik, SKF och Volvo. Alla – 33-39 %.

Den här gången gick det inte lika illa för de stora bankerna men de sjönk ändå med kring – 30 %. Minst dåligt gick det för Handelsbanken med – 29 %.

Vi har inte kunnat hitta något bolag bland de stora som steg under pandeminedgången. Minst dåligt gick det för Swedish Match med – 8 %. De konsumentnära bolagen Axfood, Essity och ICA gick ner i storleksordningen – 14 % dvs bara ungefär hälften så illa som genomsnittet.

Vi konstaterar således att de var ungefär samma krisförlorare under pandeminedgången som under Lehmankrisen: råvarubolag, cykliska exportberoende verkstadsföretag och storbanker. Några absoluta krisvinnare fanns det inte. Några bolag inom livsmedel och snus kan vi dock betrakta som relativa krisvinnare.

Nu till den tredje av våra nedgångar nämligen den som följde på Rysslands aggression mot Ukraina. Redan i december 2021, två månader före invasionen, började börsens OMX SPI att falla och fortsatte neråt tills i oktober 2022. Nedgången slutade på – 32 % för OMX SPI. Först i slutet av 2025 hade index återhämtar sig. 

Fram tills nu har det även varit två relativt betydande nedgångar i samband med Tramps tullar och hans anfall mot Iran. Nedgång har dock följts av återhämtning och nu står börsen högre än någonsin.

Här begränsar vi oss till nedgången i samband med Rysslands invasion av Ukraina och vi studerar de stora bolagen på OMX SPI Large Cap. De riktiga förlorarna var några enstaka företag i olika branscher.

Högt värderade, skuldsatta och förlusttyngda tillväxtföretaget Sinch gick ner med – 86 %. Någon återhämtning har inte skett och fortfarande ligger bolaget och hackar på samma låga nivå som i slutet av 2022

Det högt skuldsatta och olönsamma fastighetsbolaget SBB gick ner med – 81 %. Ej heller detta bolag har återhämtat sig och ligger kvar på samma nivå som i slutet av 2022. Det är ett under att bolaget fortfarande finns kvar efter grundarens extrema fastighetsspekulationer.

Kinnevik gick ner med – 52 % och vi har inte någon bestämd uppfattning om anledningen mer än att arvtagarna inte har lyckats axla den store entreprenörens fallna mantel. Och kräftgången har fortsatt. Kursen toppade på drygt 350 kr under 2021 och stängde i fredags på 52 kr. Jan lär vrida sig i sin grav.

EQT sjönk med – 56 % och vi förklarar nedgången med höjda räntor som i sin tur fördyrade EQT:s förvärv av bolag samtidigt som värderingarna på de redan förvärvade bolagen sjönk. Fram tills idag har EQT återhämtat sig något men har en bra bit kvar till sin högsta nivå 2021.

Fyra bolag stod således för stora nedgångar och vi uppfattar några gemensamma drag: hög skuldsättning, höga värderingar och påtagligt spekulativa inslag.

Nästa grupp av nedgångsbolag är de cykliska exportberoende verkstadsföretagen Sandvik, SKF och Volvo som landade på – 23-27 %. Sämst gick det för Electrolux med – 46 %. Dock gick det inte så illa den här gången för bolag inom råvaror och inom råvarunära verksamhet. Boliden och SSAB landade runt nollan.

Bankerna gick så där. Nordea och Swedbank, – 14-20 %. Sämst för Swedbank och minst dåligt för Handelsbanken med – 6 %

Bland de relativa krisvinnarna räknar vi in konsumentnära Telia och Axfood, – 6 % respektive – 2 %. ICA och Swedish Match fanns inte med eftersom de har blivit utköpta från börsen.

Vi avslutar med två riktiga krisvinnare. AstraZeneca steg med 16 % och har därefter bara fortsatt sin resa uppåt. En pålitlig vinnaraktie. Och sedan har vi Saab som steg med + 53 % under nedgångsfasen och har sedan dess nått extrema höjder. Frågan är dock hur det går för Saab när kanonerna tystnar.

Summa summarum efter dessa tre nedgångsfaser: Varning för råvaror, cykliska exportberoende verkstadsföretag, banker samt skuldsatta, högt värderade och överspekulerade bolag.

Historien visar att om man ska ha några aktier när nedgången börjar så är det livsmedel, snus och läkemedel som gäller.

Kanske har vi blivit något klokare och vi fortsätter nog med nya liknande frågeställningar framöver. Hur har det exempelvis gått för stora kontra små bolag? I upp- och nedgång.

Vill du lämna en kommentar? Klicka här.

26-05-10 Nr 19

Nils-Åke Thulin

n-a@thulin.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte söndagskrönikan

Nyhetsbrevet kommer en gång i veckan med länk till vår söndagskrönika. Marketz.se sprider inte dina kontaktuppgifter och de används endast i syfte att skicka vårt nyhetsbrev. Fyll i dina uppgifter nedan.