Är det dags för Essity att vakna nu

Är det dags för Essity att vakna nu?

Bolaget har inte var till någon större glädje för sina aktieägare, hittills. En vitaliserad styrelse och en ny VD kan nu förhoppningsvis sätta fart på bolaget.

Essitysäljer toalett- och hushållspapper, blöjor och inkontinensprodukter samt produkter för kvinnlig intimhygien och för sårvård. Omsättningen uppgick 2025 till 184 miljarder SEK och antalet anställda till 36 000 medarbetare.

Lönsamheten mellan de olika segmenten varierar. Inkontinensprodukter och sårvårdsprodukter gav 2025 ett EBITA-marginal (resultatet före finansnetto och skatter ställt i relationen till försäljningen) på 18 % medan toalett- och hushållspapper gav ca 12 %.

Essity knoppades av från SCA 2017 och delades ut till aktieägarna. SCA ansågs ha en alldeles för låg värdering som med avknoppningen skulle resultera i en högre sammanlagd värdering av de två bolagen. När Essity introducerades på börsen 2017 låg kursen på 250 SEK.

Sedan dess kan man egentligen inte klaga på företagets utveckling. Under perioden 2018-2025 har försäljningen ökat med 36 %. Resultatet per aktie har ökat med 64 % och utdelningen med 52 %. Marknadspositioner är starka och flera segment har mycket god lönsamhet. Balansräkningen är stark med låg skuldsättningsgrad, inte minst efter försäljningen av verksamheten i Kina.

Aktieägarna har dock inte fått ta del av dessa framgångar. Kursen stängde i fredags på 257 SEK, strax över nivån 2017, och de som har varit med från början kan inte vara glada över sin investering. Sannolikt grämer man sig också över att SCA idag värderas till 25 gånger vinsten och Essity till ynka 14 gånger vinsten efter att 2017 har värderats till dryga 20 gånger vinsten.

Mycket vatten har flutit under broarna sedan 2017 men de tidigare styrelserna och den tidigare VD:n bär ett stort ansvar för den mediokra utvecklingen på börsen. Sedan knappt ett år tillbaka har bolaget dock fått en ny VD och samtidigt ser vi en vitaliserad styrelse.

Organisationen har ändrats och varje affärsområde har nu ett helhetsansvar. Kostnaderna ska reduceras med 1 miljard SEK under 2026. Större fokus inriktas innovation och produktutveckling. Och inte minst högmarginalsegment kommer att prioriteras. Vi börjar nu se en del konkreta resultat av den nya strategin.

Ett strategiskt förvärv av ett företag inom kvinnlig intimhygien i USA har genomförts. Ett förvärv inom ett högmarginalsegment på en prioriterad geografisk marknad som skapar synergier med övrig verksamhet i Nordamerika.

Ett rejält strategiskt grepp hägrar. VD:n överväger nu att knoppa av verksamheten inom Consumer Tissue som främst omfattar toa- och hushållspapper samt näsdukar och ansiktsservetter under ett antal mindre varumärken. Ingår gör också en omfattande private brand-tillverkning dvs tillverkning produkter som detaljhandeln sätter sina egna varumärken på.

Consumer Tissue omsätter drygt 43 miljarder SEK och tillverkningen sker i 29 fabriker i Europa och Amerika varav 7 är inriktade på private brand. Lönsamheten är sämst i klassen och ligger på en EBITA-marginal uppgående till ca 12 %. Sannolikt dras lönsamheten dessutom ner av private brand-tillverkningen som ofta brukar vara en lågmarginalaffär. Mycket kapital binds dessutom i alla produktionsenheter.

Sannolikt kommer ett avgörande under året. Kanske kan man räkna med att Consumer Tissue delas ut till aktieägarna, helt eller delvis, alternativt kanske någon av konkurrenterna är intresserade. Eller varför inte ett riskkapitalbolag som ser rationaliserings- och/eller strukturmöjligheter.

Ett område som vi tror rymmer stor potential är bolagets produktion. Totalt ingår 70 fabriker och lager i 30 länder i verksamheten. För oss pekar enbart antalet enheter på att här finns det betydande rationaliseringsmöjligheter.

Nya strategiska företagsförvärv liknande det i USA kan säkerligen förutses. Finansiella muskler saknas inte. Vi föreställer oss att produkter inom sårvård, inkontinens och kvinnlig intimhygien har hög prioritet.

Vi önskar Essity lycka till. Den nya VD:n inger förhoppningar och vi behåller våra aktier. Vi hoppas på ett turnaround och en betydligt högre aktiekurs. Med tanke på att företagets produkter behövs i alla konjunkturer bedömer vi även den framtida risken som låg.

I vanlig ordning påminner vi om att vi inte ger några råd beträffande köp eller försäljning av aktier.

Vill du lämna en kommentar? Klicka här.

26-05-24 Nr 21

Nils-Åke Thulin

n-a@thulin.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte söndagskrönikan

Nyhetsbrevet kommer en gång i veckan med länk till vår söndagskrönika. Marketz.se sprider inte dina kontaktuppgifter och de används endast i syfte att skicka vårt nyhetsbrev. Fyll i dina uppgifter nedan.