Vi tror mycket på Freja, uppstickaren som utmanar BankID och som skapar ett digitalt ID som nu också kommer att gå på export. Vi bedömer att Freja har en stor kurspotential samtidigt som risken är låg. Vår slutsats: I veckan har vi dubblerat vårt innehav.
Helt kort först om Freja. Företaget har tagit fram en lösning som konkurrerar med etablerade BankID. Freja erbjuder samma möjligheter som BankID plus några tjänster som BankID inte erbjuder vilket kan förklaras av att BankID är bankägda och därmed koncentrerar sig på sina bankkunder.
Freja erbjuder ett digitalt ID som även kan användas av icke svenska personer som på något sätt har anknytning till Sverige till exempel utlandsstudenter, utländsk arbetskraft, sommarboende från utlandet, invandrare etc. Därtill erbjuder Freja tjänstelegitimation för till exempel lärare, socialarbetare och andra som annars måste använda sin privata BankID i tjänsten. Totalt hade Freja 1,4 miljoner användare den siste mars i år.
Frejas kunder är de myndigheter, organisationer, företag och andra som tillhandahåller Frejas digitala ID till sina användare. Exempel på viktiga kunder är Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Polisen, Migrationsverket, Postnord, 1177, Nordnet, Lunds universitet, Stockholms stad, Vellinge kommun, Telia, Byggnads etc.
I januari skrev vi att vi skulle kunna tänka oss att öka vårt innehav i Freja. Se Freja, på sikt en vinnare. Vi reserverade oss dock beträffande försäljningsutvecklingen och bolagets finansiering.
Vi var nyligen på bolagsstämman och konstaterade att försäljningen utvecklas väl och att företaget har stärkt sin finansiering med en riktad nyemission. Därmed bestämde vi oss för att dubblera vårt innehav.
Vi behåller dock vår allmänt defensiva placeringsstrategi vilken innebär liten andel aktier och stor andel likvida tillgångar i form av banktillgodohavanden och korta obligationer. De aktier vi har ska vara förknippade med liten risk och vara relativt oberoende av konjunkturer och/eller finansiell instabilitet på makroplanet. Vi bedömer att Freja ryms inom en defensiv strategi.
Först lite finanslingo. Två begrepp är viktiga för Freja; ARR och churn. ARR står för årligen återkommande intäkter (Annual Reccuring Revenue) eller intäkter från kundernas årsabonnemang. Churn uttrycks ofta i procent och anger hur stor andel av abonnemangen som sägs upp varje år.
Frejas ARR uppgick den siste mars i år till 30,9 milj kronor eller en ökning med 14 % jämfört med den siste december 2024. Churn har varit näst intill noll.
Antalet kunder uppgick den siste mars i år till 451 vilket ska jämföras med BankID som har drygt 7 000 kunder. Med hjälp av information som vi tagit del av bedömer vi att Frejas största kund är en stor svensk kommun eller myndighet och denne kund genererar en ARR uppgående till ca 700 tkr. Abonnemang på nivån 200–300 tkr förekommer och många andra är på lägre nivåer. Det genomsnittliga abonnemanget är stigande och ligger nu på drygt 60 tkr.
Freja möter ett mycket starkt intresse från nya tänkbara kunder i Sverige vilket nu innebär att man satsar alltmer på försäljning inom landet. Samtidigt kan mer erfarna medarbetare koncentrera sig på att bearbeta kunder utanför Sverige.
Vi förstår att Freja har långt gångna diskussioner med norska statliga tänkbara kunder. Upplägget tycks vara att föra över svenska myndighetslösningar till motsvarande norska. Liknande möjligheter tycks finnas för statliga myndigheter även i de andra nordiska länderna.
En extra fjäder i hatten för Freja är att man nu även kan räkna SEB, som är delägare i konkurrenten BankID, till sina kunder. SEB har nämligen köpt ett kortföretag i Tyskland och valt Freja som leverantör av digitalt ID till sina kortkunder. Samtidigt har vi förstått att Freja har flera liknande utländska kunder på gång.
Freja har också inlett ett samarbete med Samsung som erbjuder sina mobilanvändare en digital plånbok och i Sverige innehåller denna nu ett digitalt ID från Freja. Nästa steg är att utöka användningen till hela EU.
Vi har varit i kontakt med två av våra läsare i utlandet, Hans Edlund i Kalifornien och Urban Hellner i Italien, och båda berättar om identifiering med användarnamn, lösenord och SMS-koder. Vi konstaterar därmed att det finns en stor global marknad för Frejas digitala ID. Hans säger att USA inom det här området ligger 10 år efter Sverige. Det skulle vara mumma för Freja om man lyckades få in sitt digitala ID i en amerikansk eller italiensk bank.
I de fortsatta internationella satsningarna kommer Freja att samarbeta med partners som kommer att stå för de lokala implementeringarna. Freja kommer sedan att tillhandahålla mjukvaran.
Låt oss säga att Freja framöver kommer att öka sin ARR med 15 % från kvartal till kvartal. Då kommer företaget att nå lönsamhet senast under nästa år, kanske redan i år. Bolaget är redan kassaflödespositivt och före förändringar av företagets krediter har kassan ökat med drygt 3,3 milj kronor under årets första kvartal.
Vi konstaterar således att Freja vinner marknadens gillande och försäljningen ökar. Med tanke på den osäkra värld vi lever i är det dessutom positivt att företaget har tagit in 32 miljoner kronor i en riktad nyemission. Den störste ägaren plus ett antal andra ägare och investerare har deltagit i emissionen och har därmed visat sin tilltro till bolaget.
Den förstärkta kassan kommer nu att användas till att betala av dyra lån samt till satsningar på försäljning både i Sverige och utomlands. Därtill uppvisar nu bolaget en mer solid finansiell styrka kontra befintliga och presumtiva kunder.
AI skapar nya möjligheter för bedragare och det är inte osannolikt att Freja kommer att kunna erbjuda tjänster som kan förhindra dylika bedrägerier. Angränsande teknik för exempelvis säkra telefonsamtal borde vara intressant. Och av en händelse så finns det ett mindre svenskt bolag med just denna inriktning. Kanske ett lämpligt förvärvsobjekt.
Som en extra krydda kan vi lägga till att Freja självt borde vara mycket intressant för de stora aktörerna och ett bud på bolaget ska inte uteslutas. Då får det dock vara en saftig överkurs.
Avslutningsvis upplever vi att risken med att äga aktier i Freja är begränsad. På kort sikt är man inte beroende av någon omedelbar nyförsäljning eftersom man har en betydande ARR och låg churn.
Den risk vi kan identifiera är att man skulle kunna få problem med sin mjukvara och då känns det tryggt att konstatera att när BankID och Swish låg nere för en tid sedan så kunde man använda Frejas digitala ID. Bland bankerna var det då enbart Nordnets kunder som kunde logga in och då med hjälp av Freja.
Vår slutsats blev att vi fördubblade vårt innehav i bolaget under veckan som gick. Vi vill samtidigt påpeka att vi inte lämnar några som helst råd beträffande köp eller försäljning av aktier.
Vill du lämna en kommentar till dagens krönika? Klicka här.
25-05-18 Nr 20


n-a@thulin.se
Är mycket intresserad, men vill veta lite mer. Min Karin har försökt med Nordea och jag själv på SEN, att komma in på våra konton. Det går inte! Är inte det en begränsning, fördel är oftast där jag använder Bank ID?
Om SEB och Nordea skaffar Frejas id så visar erfarenheterna att då kan kunderna använda Freja när BankID och Swish ligger nere vilket de gör då och då.
SEN ska naturligtvis vara SEB
Varken Nordea eller SEB i Sverige använder Freja. Den enda banken i Sverige som gör det är Nordnet. Det visar på potentialen. Testa med Skatteverket eller Pensionsmyndigheten.
Att ha flera möjligheter till att autentisera sig är aldrig fel… ligger en tjänst nere så kan man använda sig av en annan.
Flera länder i Europa håller på med lösningar liknande BankID & FrejaID i och med att behovet finns samt ökar i vårt digitala samhälle. Tyvärr så är dock människan den svaga länken och trots att fler och fler sajter använder two-faktor autentisering eller annan typ av stark autentisering, typ BankID/FrejaID så hittar bedragarna sätt att lura av oss vanliga människor våra surt förvärvade dinarer. Obegripligt nog så lyckas de få sina offer att logga in med BankID via telefon och sedan ryker alla besparingar.
BEHOVET av att veta VEM du pratar med i andra änden, d.v.s. att “Du är Du” är ju förstås extra viktigt när det gäller dina pengar och för att minska risken för att bli bedragen så måste gemene man få en ökad förståelse för vad BankID/FrejaID är för något. Ingen vettig människa ger sina hus-nycklar till en vilt främmande människa på gatan… men sina PRIVATA nycklar till sin identitet lånar man glatt ut till vilt främmande människor…
Freja är dock inte utan konkurrenter…
Arbete pågår i hela EU med att utfärda nationella ID-kort som förses med ID-data som kan läsas av NFC-läsaren i de flesta mobil-telefoner vilket är en en stor hjälp för att facilitera lösningar av typen BankID/FrejaID. Italien, där vi håller till stor del av året, har en egen motsvarighet till BankID-Appen som heter CieID som jag använder för att bekräfta min identitet mot Italienska myndigheter. Att Italienska banker inte hoppat på det här tåget är ju lite märkligt men skillnaden är kanske att Svenska BankID är skapat av en sammanslutning av Svenska banker som betalt lösningen och står för underhåll och drift.
https://en.wikipedia.org/wiki/National_identity_cards_in_the_European_Economic_Area_and_Switzerland
Eftersom vi har en utbredd användning av digitala id:n i Sverige är det vår förhoppning att Freja har en utprövad lösning men man ska inte underskatta konkurrensen. Efter emissionen bör Freja kunna skruva upp tempot.