Smålänningar i Indien

Smålänningar i Indien

Vi fortsätter att berätta Christer Nilssons historia. Helt orädd startar han upp ett nytt projekt som vi uppfattar vara mycket riskfyllt. Han ger sig in i en bransch som är helt ny för honom själv och i ett land som han inte har arbetat i tidigare. De flesta bedömare skulle ställa sig mycket tveksamma. Men inte Christer.

Vi avslutade vår förra krönika, Serieentreprenören som blev affärsängel, med att berätta om hur Christer drog sig ur Fortnox och avvecklade sina e-handelsinnehav. Han planerade nu att avsluta sin karriär och dra sig tillbaka och ägna sig åt någon filantropisk verksamhet.

Livet ville dock något annat. Christer har en systerson som tidigt tog intryck av Christer och hans affärer. Christer lovade systersonen att han någon gång skulle hjälpa honom med att bli entreprenör och starta eget. Åren gick och systersonen gjorde karriär i ett större IT-företag, en karriär inte olik Christers på gamla Fläkt. Systersonen ville dock något mer och påminde Christer 20 år senare om hans gamla löfte.

Den gamle garvade entreprenören och affärsängeln träffade den unge entreprenören in spe och under ett dygn på Villa Gransholm utvecklade de ett gemensamt affärskoncept. För ändamålet etablerade de ett gemensamt bolag, Lake Cap, och Christer finansierade uppstarten. Bl a investerade man i två startupföretag, Skymap och Softcap. Inspirerade av svenska Kry och Min Doktor bestämde de sig dessutom för att starta sjuk- och hälsovård på distans, i Indien!

Indien är särskilt intressant eftersom sjukvården är undermålig och svårtillgänglig. I de större städerna är det mycket besvärligt och tidsödande att ta sig till en doktor. Samma förhållande gäller beträffande uthämtning av mediciner. Resultatet blir att människor inte får den sjukvård och den medicin de behöver och sjukfrånvaron på arbetsplatserna blir hög.

Systersonen tog hustru och barn med sig och flyttade till Bangalore i Indien. Han fick med sig nödvändigt kapital och startade upp DocOnline som med hjälp av en app nu tillhandhandahåller sjukvårdskonsultation på distans.

Den sjuke ringer till en doktor som är anställd på DocOnline, får en diagnos och rådgivning och får nödvändig medicin sig tillskickad. Kan doktorn inte ställa en tillfredställande diagnos utfärdar han en remiss till ett sjukhus som patienten sedan får besöka. 

DocOnline marknadsför sig främst till större välrenommerade företag som tecknar abonnemang för sina anställda. Marknaden uppskattade konceptet och ett flertal kunder knöts till företaget. Med hjälp av återförsäljare fick man även privatpersoner som kunder. När pandemin slog till ökade efterfrågan mycket kraftigt. 

DocOnline låg helt rätt i tiden och man gav sig nu på ett helt annat segment. Regeringen utlovade sjukvård till landsbygdsbefolkningen och DocOnline höll sig framme. Företaget etablerade ett antal hubbar ute på landsbygden som blev bemannade med sjuksköterskor och satellittelefoner till DocOnline. Nästa steg blev att göra hubbarna motorcykelburna och på det sättet nådde man ut till riktigt otillgängliga trakter. Allt finansieras med medel från regeringen och med sponsorpengar från större företag.

Pandemin höll på att lamslå hela världen och Christers systerson hade anledning att oroa sig för sin egen och sin familjs tillvaro i Indien. Han fick kontakt med en avhoppad VD för ett större IT-företag och rekryterade honom som ny VD för DocOnline. Arrangemanget blev mycket lyckat och själv kunde han och hans hustru och barn ta sig hem till Sverige med det ”sista” flyget från Indien.

DocOnline växte kraftigt och alla tillgängliga medel gick till att finansiera expansionen. Företaget behövde således förnyad finansiering. Christer kontaktade några vänner i finansvärlden och som nya investerare lyckades han engagera Thomas Berglund och Håkan Winberg, båda f.d. VD respektive VVD i först Securitas och sedan i Capio. Båda var mångåriga investerare i Indien. De ingår nu i styrelsen för DocOnline och deras goda renommé kommer att vara en stor tillgång i företagets vidare utveckling. Själva har Christer och systersonen kvar 30 % av aktierna i DocOnline via sitt bolag Lake Cap. 

Idag är över 3,8 miljoner indiska familjer anslutna till DocOnline via ett prenumerationsavtal. Företaget har mer än 60 anställda läkare som varje månad genomför mer än 35 000 konsultationer. Tillväxten är mycket stark och företaget omsätter nu ca 45 milj kr per år. Fortfarande visar man inte någon lönsamet men man räknar med att snart nå break-even. 

För att kunna expandera ytterligare behöver företaget förnyad finansiering och trots de mer besvärliga tiderna räknar man med att attrahera investerare. Christer ser inte några gränser för DocOnlines utveckling. 

Christer har i sin karriär varit engagerad i drygt 100 bolag. I början var risknivån högre och erfarenheten mer begränsad och 10-15 % av engagemangen gick åt ”helsefyr”. Nu känner han sig betydligt säkrare i sadeln och med åldern har det sociala engagemanget och filantropin blivit viktigare.  Därmed avslutar vi berättelsen om serieentreprenören som blev affärsängel. Det finns mycket mer att berätta men då blir det en hel bok.
Till slut vill vi ställa en lite mer filosofisk fråga: Hur ska man förklara fenomenet Christer Nilsson? Vi tror att Christer förenar försiktig djärvhet med intuition och näsa för vad som rör sig i tiden. Själv framhåller han sin förmåga att sätta andra i arbete och sin förmåga att bilda team. Det skulle vara intressant att höra vad entreprenörsprofessorn, som vi har bland vår läsare, svarar på vår fråga. Vi hänvisar också till Christers egna kommentarer på slutet i vår förra krönika, Serieentreprenören som blev affärsängel.

Vill du lämna en kommentar? Klicka här.

22-11-06 No 45

Nils-Åke Thulin

n-a@thulin.se

Magnus Thulin

Magnus@thulin.se

8 reaktioner på ”Smålänningar i Indien”

  1. En fantastisk historia som borde användas som studieexempel på ekonomi/entreprenad utbildningar. Jag är säker på att det skulle vara ett utmärkt grundmaterial att utveckla för lärande.

    Hälsn Curt Temin

    1. Nils-Åke Thulin

      Curt,
      Instämmer helt. Du jobbade ju för IKEA så du vet var entreprenörskap betyder.
      N-Å

  2. Bengt Johannisson

    Entreprenörsprofessorn Bengt Johannisson här! Först ett tillfällighet som ser ut som en tanke. När entreprenören Johan Sjöberg hade födelsekalas på Huseby träffade jag Christer för första gången på ett par år. Och Huseby blev en storhet tack vare att Joseph Stephens hade tjänat stora pengar i INDIEN. Historien går alltså igen.
    Entreprenörskap innebär att etablera och driva en verksamhet som resultat av ett antal goda affärer och fruktbara förbindelser. För att lyckas med dem måste den intuitiva förmåga som en alert entreprenör utvecklat under lång tid mobiliseras. Med detta sagt vill jag understryka att entreprenörskap uppträder i många skepnader. Vilket jag diskuterar i min senaste bok ’50 nyanser av entreprenörskap’ som kommer ut i början av december. Nils-Åke och Christer skall var och en få ett ex i julklapp.

    1. Nils-Åke Thulin

      Hej Bengt,
      Din parallell med Huseby är kul och denna tillställning var ju också ett tillfälle för mig att återknyta bekantskapen med dig. Det inspirerar att vi har dig bland våra läsare och det höjer vår status. Vi ser fram emot att läsa din nya bok.
      N-Å

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte söndagskrönikan

Nyhetsbrevet kommer en gång i veckan med länk till vår söndagskrönika. Marketz.se sprider inte dina kontaktuppgifter och de används endast i syfte att skicka vårt nyhetsbrev. Fyll i dina uppgifter nedan.