Serieentreprenören som blev affärsängel

Vi har en läsare som inte fegar och som inte räds dåliga tider. Christer Nilsson heter han och vi berättar om hans affärer. Storyn börjar för nästan 50 år sedan.

Senior och Christer jobbade på 70-talet på gamla Fläkt Industri i Växjö, en gång ett stolt miljöföretag som  ingick i en internationell koncern med mer än 10 000 anställda. Christers far var bilhandlare och Christer hade business i blodet. Visst gillade han att vara mellanchef på det internationella industriföretaget. Han rationaliserade ett stort antal sekreterares ofta tidspressade utskrifter av omfattande mångmiljonofferter på elfilter och cellulosatorkar. Dessa skickades på den tiden ofta med telex till kunder världen över. Som inköpsansvarig för IT-utrustning med tillhörande system hade han frekventa kontakter med IBM:s och andra leverantörers säljare.

Tillsammans med sin chef byggde han ett IT-baserat kommunikationsnät med olika intressenter i de utländska dotterbolagen och inom IBM:s internationella organisation. Och detta var före internet! Han sökte dock något mer än det trygga livet som industritjänsteman och tack vare LOB:en, vår tillåtande chef, kunde Christer få utlopp för sina ambitioner. Lärdom: Tidigt kom han skaffa sig insikter i den IT-utveckling som komma skulle. Efter att ha mött många säljare förstod han också vikten av att säljaren verkligen förstår kundens behov.

Vid sidan om sitt ordinarie arbete startade Christer tillsammans med Betan hobbyföretaget To-Do, ett företag som sålde pysselgrejer till förskolor och privatpersoner. Målet var att starta ett småländskt Panduro. Affärerna gick väl hyfsat men när kompanjonen fick jobb på annat håll så sålde man To-Do.

Christer skaffade sig dock erfarenheter som han tog med sig i sin vidare karriär. Lärdom: Tänk större. Att sälja flirtkulor till förskolelärare ger inte några pengar. Etablera en verksamhet som du kan kopiera. Skalbarhet heter det numera.

Parallellt med jobbet på Fläkten smidde Christer, med sin chefs goda minne, större planer. IT-eran var i sin linda och Christer kände att något stort var på gång. Han hoppade av Fläkten och efter ett kort mellanspel på Telub som produktchef startade han Owell 1981. IBM lanserade pc:n och Owell blev en av de större återförsäljarna i Sverige. Kontoret i Växjö kopierade han på 10 orter i landet och han etablerade Owell även i USA. Christer lockade över flera av sina gamla kompisar på Fläkten och antalet anställda nådde 150 medarbetare. En stjärna var född.

Med framgångarna kom också problemen. IBM strulade med en nylansering vilket innebar att lagren av nya datorer växte och livkviditeten blev ansträngd. Samtidigt var Christer, som VD, så fokuserad på tillväxt att han tappade kontrollen över kärnverksamheten. Han hade privat lånat mycket pengar till företaget och efter några år återvann han någon miljon. Skattemyndigheterna var efter honom och han la miljonen i en plåtburk och grävde ner den i trädgården.

Telub var akterseglade i den växande IT-branschen och bolagets VD initierade ett bud på Owell. I sista stund fegade Telub och drog sig ur affären. Owells saga var nu all och företaget gick i konkurs. Bolaget var dock inte barskrapat och Christer lyckades återvinna större delen av det kapital som han hade lånat ut. Och ett par miljoner på den tiden var mycket pengar.

Förnedrad av storföretaget slickade Christer sina sår. Lärdom: Jag är inte någon VD-typ men jag har näsa för affärer. Entreprenören ska satsa på att bli affärsängel. Håll järnkoll på ekonomin, se till att ha ett pålitligt affärssystem och håll koll på kärnverksamheten. Och lita aldrig på en direktör från ett välrenommerat storföretag.

Vi skriver nu 1986. Christer hade tillfredsställt skattemyndigheterna och han grävde upp plåtburken i trädgården. Lite tilltufsad men stadd vid kassa kunde han satsa på en karriär som affärsängel. Och en miljon var ej heller fy skam för 35 år sedan.

Christer startade med några kompanjoner BNL, ett företag som sålde datorer med tillhörande system. Vis av erfarenhet avstod Christer från att bli VD. Man koncentrerade sig enbart på professionella kunder som visste vad de ville ha. Det blev stora beställningar och låga marginaler och logistiken var ett viktigt konkurrensmedel. Mottot var: ”Klaga inte på servicen för någon sådan har vi inte men vi levererar vad vi lovat.” BNL blev uppköpt av ett investmentbolag som misskötte bolaget så pass att det efter en tid gick i konkurs.

Christer och hans kompisar köpte tillbaka BNL och ombildade det till NCL och fick fart på verksamheten igen. Mjukvaran blev alltmer betydelsefull och NCL kom mer att bli ett IT-konsultföretag. Totalt hade man 125 konsulter. 1995 blev NCL uppköpt av ett större IT-företag och Christer och hans kompanjoner kunde kvittera ut några härliga miljoner. Lärdom: Du kan med framgång köra en lågmarginalaffär om du är slimmad och har ett kostnadseffektivt upplägg med professionella kunder. Därtill finns det också i tuffa branscher nischer som kan generera god lönsamhet.

Efter Owell var väl Christer inte helt nere för räkning och när han hade sorterat upp tankarna började han tänka på ett nytt Owell. Muren hade fallit och på andra sidan Östersjön låg Polen. Det polska företaget fick namnet Computerland och riktade in sig på att sälja pc och mjukvara till företag från väst som etablerade sig i öst. Med en svensk styrelseordförande på plats, som gav mer än järnet, och med en polsk VD lät framgångarna inte vänta på sig.

Dock ansträngde expansionen likviditeten och succén var inte given men Christer bidrog med smarta och kreativa lösningar. Istället för att exempelvis bygga stora lagerhallar införde man treskift och kunde därmed även höja servicenivån. Ägarna introducerade Computerland på polska börsen 1995. Omsättningen uppgick då till 500 milj kr och vinsten till 50 milj kr.

Därefter dubblerades sifforna och 1997 sålde Christer och hans kompanjoner bolaget till en amerikansk investerare. Stadd vid mycket god kassa kunde Christer engagera sig i andra projekt. Lärdom: Har du kört ett upplägg i ett land så kan du med framgång kopiera och göra samma sak i ett annat land, förutsatt att du inte upprepar dina tidigare misstag.

Christer började alltmer intressera sig för e-handel och inspirerades av en entreprenör som sålde förvaringsmöbler på nätet. Han köpte in sig i företaget och tillsammans med grundaren utvecklade han verksamheten. De kom i kontakt med ägarna till Lagerhaus, som hade en butik i Stockholm och en i Göteborg och som erbjöd kunderna ett sortiment motsvarade ”de sista 50 metrarna före kassan i ett IKEA-varuhus.”

Christer och några kompanjoner förvärvade Lagerhaus och efter några år hade man åtta butiker. Dock visade det sig att VD:n, som tillika var delägare och samarbetspartner, inte motsvarade förväntningarna och det slutade med att han lämnade företaget. Verksamheten tog ny fart och 2001 sålde man Lagerhaus till Åhléns. Lärdom: Välj dina samarbetspartners med omsorg och försök att förstå personligheten bakom människans fasad. Måste du skiljas från en VD och samarbetspartner så gäller det att ha vattentäta avtal och tillgång till en skicklig advokat.

Fortnox var en innovativ uppstickare som tillhandahöll internetbaserade redovisningssystem till småföretagare. Christer köpte in sig i bolaget och blev dess styrelseordförande. Tillväxten var stark men på känt manér tjänade man inte några pengar. Christer klargjorde för VD:n, som tillika var grundare, att det var ohållbart att köra med förlust och att återkommande behöva övertyga investerare om att satsa nya pengar.

VD:n lämnade och styrelsen tillsatte en ny företagsledning som fick till uppgift att starkt fokusera på kärnaffären. Samtidigt kom det in en ny storägare i företaget som Christer inte kom överens med. Han rekryterade in två tunga näringslivsprofiler i styrelsen och sålde själv hela sitt aktieinnehav. Lärdom: Entreprenörer kan vara rätt så besvärliga typer som inte alltid är rationella och tveka inte att vara osentimental även kontra en grundare.

Under sin tid i Fortnox hade Christer sett till att man förvärvade ett mindre IT-företag som hade en biverksamhet inom e-handel. Fortnox var inte intresserade av någon e-handel och istället förvärvade Christer själv denna verksamhet. Han kom nu att driva upp två framgångsrika företag inom e-handel; Nordic Ink, som sålde bläckpatroner till skrivare, och Nordic Feel, som sålde kosmetik. Verksamheterna låg helt rätt i tiden och expanderade kraftigt. När han sålde bolagen omsatte de 500 respektive 150 miljoner kr.

Under de senaste 35 åren har Christer varit engagerad i ca 100 bolag och detta är ett axplock ur hans historia. Den gemensamma nämnaren har varit digitala produkter och tjänster. Det han håller på med just nu är kanske det allra mest spännande och vi sparar det till en kommande krönika.

Vill du lämna en kommentar? Klicka här.

22-10-30 No 44

Nils-Åke Thulin

n-a@thulin.se

Magnus Thulin

Magnus@thulin.se

7 reaktioner på ”Serieentreprenören som blev affärsängel”

  1. Intressant och lärdomar, själv jobbade jag för en stor och
    väldigt duktig entreprenör, men tyvärr var han katastrof som ledare!

    1. Nils-Åke Thulin

      Hej,
      Ja, det är viktigt att inse sina begränsningar. Christer insåg tidigt att han inte var någon VD-typ och då kunde han satsa på sina andra kvaliteter.
      N-Å

  2. Bengt Johannisson

    God morgon,
    Tack för en spännande historia om en entreprenör som jag också lärt känna! Men mina kontakter med Christer var under de år som han också engagerade sig i annat än ekonomiskt företagande. Men jag misstänker att det tar du upp i den utlovade fortsättningen och då kan jag kommentera mer i detalj.

    1. Hej Bengt,
      En av mina bästa vänner är fortfarande Fredrik Bergman. Lyssna gärna på hans poddar. Om jag minns rätt så handlar en av poddarna om just Professorn, själv. Tyvärr är ju inte Macken kvar.
      I mitt fokus de senaste åren finns istället Funkibatorn och Neighbourhood . Otroligt viktiga sociala engagemang och företagande.
      Christer

  3. En fantastisk historia som borde användas som studieexempel på ekonomi/entreprenad utbildningar. Jag är säker på att det skulle vara ett utmärkt grundmaterial att utveckla för lärande.
    Jag kan inte minnas att jag kommer ihåg Christer. Har du nån bild?

    Dessutom, jag läser Marketz med glädje och nyfikenhet!
    Bra gjort och på ett begripligt språk.

    Hälsa de dina, Hälsn Curt

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte söndagskrönikan

Nyhetsbrevet kommer en gång i veckan med länk till vår söndagskrönika. Marketz.se sprider inte dina kontaktuppgifter och de används endast i syfte att skicka vårt nyhetsbrev. Fyll i dina uppgifter nedan.